Karriär

Här kan du läsa om jobben man har haft och har och hur karriären började.

Valet av min karriär var inte så svår då jag hade haft intresse av bilar, lastbilar och maskiner hela livet så det avgjorde väldigt mycket av valet till gymnasium när det var dags att välja det och då fall det på fordonsprogrammet med inriktning på av transport där man fick lära sig att både att köra lastbil och lite lastmaskin och samtidigt så slapp man betala för körkorten då det ingick i skolan. Programmet fanns på Lagmansgymnasiet i Vara så det blev att man valde det då det inte fanns i Lidköpings gymnasium.

Under gymnasie tiden så hade man praktik och det hade man på Alfred Anderssons som låg granne med gymnasiets plats för programmet och samtidigt använde man deras plan att övningsköra med lastbilar på skolan.

Man hade praktiken under hela gymnasiet där men i slutet av tiden så hade man fått kontakt med en åkare ute i Tråvad som behövde ha tag i en chaufför för körning av sima trailer, Då blev det att man bytte praktikplats ditt och började att prova på att köra dragbil med sima trailer. Körningarna var från Göteborgs container hamn där man hämtade burkar och körde ut till kunder runt om i södra Sverige för att lossa eller lasta burken och sen tillbaka till Göteborg för att skifta burk igen och ute igen. Den körningen varade ca 3 veckor då det inte funkade för åkaren att va 3 st på en ny bil men var riktigt roligt att prova på och få lite nya kontakter med andra åkare under tiden.

Efter det så blev det att jag hoppade jag lite mellan olika åkare under sommaren innan man hittade Linnabäckens transport i Vedum som behövde ha chaufför på en av sina bilar. Där fastnade man ett bra tag och körde både container transporter med både vanligt dragbil med chassi men även med dragbil sima trailer men det blev även lite löstrailer från Göteborgs hamn. Där körde man både dragbil med trailer men även någon enstaka gång även link och trailer, bil och släp men även bil med dolly och trailer. Där låg man ute från söndag eftermiddag, kväll ända fram till fredag kväll och man var aldrig hemma på veckorna utan man låg i bilen och åt mat ute på vägkrogar runt om i landet. I början så blev det att man hoppade lite mellan olika bilar men efter ett tag så fick man en egen bil och det var en Scania 113 med 360hp motor och den hade man länge att köra med men i början så var det mycket fel på bilen då åkaren inte hade sett bilen på länge så det blev att skriva lista hela tiden och rätta till felen vart efter tiden gick. Efter ett tag så fick man en annan bil att köra med som var utrustad med hydraulik och då blev det att köra både vanligt chassi men även mycket sima trailer. Jag jobbade här runt 8 månader innan man slutade och började hos en annan åkare.

Att ligga ute hela veckorna kan både va härligt men samtidigt jobbigt vissa gånger men det var nått man lärde sig med tiden och jag tyckte det var skönt med att ligga ute då man inte behövde känna sig stressad att ta sig hem varje kväll utan ställde sig där det passade bra och oftast utanför eller intill bakad vid företaget man skulle va på morgonen.

Jag började sen åt en åkare i Remmene där jag körde en Daf 95 480hp boggie bil men link och trailer där drog man fortfarande container från Göterborgs container hamn och ut i Sverige. Bilen var kanon att köra då den gick väldigt bra och väldigt stark och underbar komfort och jag körde där medan åkaren var hemma med sin familj då han hade kört på Europa och ville va hemma med familjen ett tag. Jag jobbade där några månader innan man fick sluta där.

Man gick arbetslös ett par månader och då valde man att gå en kurs för eget på väg där man får lära sig lite om hur det är att driva eget företag inom åkeri branschen och kursen är ett krav för att man ska kunna söka transporttillstånd för att bedriva yrkesmässig trafik. Jag gick kursen på Mariterm i Göterborg och där gick jag 4 måndagar innan man gjorde proven på vägverket uppe i Trestad utanför Vänersborg, Trollhättan. Kursen kostade runt 8000kr om jag minns rätt med alla prov och det var 4 prov man fick göra.

Efter att man hade gått kursen eget på väg så pratade man med arbetsförmedlingen men där fick man aldrig någon hjälp till det.

Efter ett tag så blev man erbjuden hos en åkare ute i Svanesund där man körde med bil, dolly och trailer runt om i Sverige med container från Göteborg Där körde man både 3 axlad bil med dolly och trailer men även 4axlad bil med dolly och trailer. Jag trivdes bra här men fick sluta efter att man blivit stoppad av polisen i Borås när man var på väg till jobbet på en söndag för att man hade glapp i torkar motorn på bilen det valde polisen att ta ens körkort bara för det. (Många poliser man har pratat med efteråt tycker att det var konstigt att dom tog körkortet bara för att man hade glapp i torkarmotorn)

Jag fick tillbaka körkortet efter en månad och 17 dagar då länsstyrelsen inte hade fått några besked från polisen varför det skulle va indraget.

Efter ett tag så fick man jobb på peab där man började att köra teleskoptruck på bygge i tun där dom höll på och ljudisolera alla husen i samhället

Under tiden man väntade på att få tillbaka körkortet så träffade jag en åkare på PS Öbergs transport & Service ute Dalstorp som jag frågade om dom behövde någon chaufför och det hade man tur att dom behövde. Så fort man fick tillbaka körkortet så började man börja jobba timmar i början då allt inte var klart med körkortet så man jobbade timmar så länge det gick. Efter ett tag så fick man besked om att körkortet skulle va indraget i 2 månader och då var det bara att söka nya jobb som man inte behövde körkort till. Under tiden man inte hade körkort så gick man hemma men så fort man fick tillbaka körkortet så var man tillbaka på Öbergs och började jobba heltid. Där hoppade man först på 2st visirbilar (Måsvingebil) och körde virke, balat spån och pellets med egen påhängstruck på bilen. Efter ett tag så bytte åkaren ut den ena visirbilen efter att den började krångla mer och mer till ett flisekipage med bakdörrar på både bil och släp och då blev det mer körning av virke, flis och spån. Med tiden så hade dom inskaffat en lastväxlare med släp som gick åt skrotfrag i Göteborg och den började man hoppa in på mer och mer och då var det körningar från Ulricehamn-Göteborg, Borås-Göteborg och Alingsås-Göteborg och även körning från Göteborg-Jönköping och Göteborg-Hagshult. Jag jobbade ca 5år hos Öbergs där jag trivdes bra innan jag gick vidare och startade eget företag ihop med en kollega som jobbade på Öbergs också.

Jag startade upp eget företag i början av 2012 och började köra själv på företaget vid sommaren medan kollegan började 1-2 månader innan och köra och körde man åt Transportcentralen i Halmstad. I företaget hade man då två bilar och det var en Scania R620 boggie bil och till den så hyrde vi en skåp link och en gardintrailer via transportcentralen och den körde kollegan, den andra var en MAN tgx 480 med egen skåp link och egen skåptrailer som jag själv körde. Tyvärr så var MAN bara en ren skitbil då den var det väldigt mycket krångel med och den fick man köra i ca 12 dagar innan man var tvungen in på verkstad och byta alla 6 spridare på och ca 1 veckas stillestånd på verkstad för att laga den och det blev dyrt och slog väldigt hårt mot företaget som var helt nytt och inte så mycket kapital på. Den bilen blev den första som rök efter ett par månader då man inte hade råd att betala på bilen pga alla verkstadskostnader man hade på den. Scania däremot gick väldigt bra och var väldigt pigg och funktionssäker och den behövde man inte göra så mycket med.

Körningarna var mycket för biltema där man lastade i Halmstad på deras lager och körde ut gods till butikerna runt om i landet men man körde även mycket plåt från Halmstad och ut till både små byggen och större företag. Var det ut till små byggen så var det ofta ut till små gårdar eller till villor som skulle bygga i plåt eller plast men även större byggen kunde det bli och det var roliga körningar och man visste då att det kunde va riktigt trångt att komma in med bilen på ställerna.

 

Scania R620

MAN TGX 480

 

Scania 124 470 Flisekipage